مصاحبه با مدیر خاورمیانه بازی زولا؛ عملکرد زولا در ایران و آینده آن

مدتی تاثیر آب پیاز در رشد ابروها است که شوتر اول شخص رقابتی زولا، که یک رایگان است در با محبوبیت روبه رو شده است از همین رو تصمیم گرفتیم تا با فواد امیری، مدیر خاویانه لوکوم گیمز که وظیفه عرضه در را دارد، گپ دوستانه ای انجام دهیم و در رابطه با ، مسابقات، آینده و حرف هایی که در رابطه با بودن مطرح می شود، صبحت کنیم با ما باشید مرسی از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید اول لطف کنید خود را معرفی کنید و مختصری در رابطه با زولا توضیح د من فواد امیری هستم؛ مدیر خاویانه شرکت لوکوم گیمز استارت زولا حول و حوش پنج سال پیش توسط استودیو مد بایت گیمز در خورد ما به طور کلی شرکتی هستیم به نام که چند استودیو سازی باهم جمع شده اند و روی ها فعالیت می کنند که طی دو سه سال ابتدایی کار فقط زولا بود و طی سال های اخیر زولا به واسطه اینکه خیلی معروف شد، ما الان در حال کار روی هایهم هستیم و قصد داریم نسخه زولا را هم عرضه کنیم حدودا یک سال دیگر کاشت مو FUT این اتفاق رخ می دهد در این شرکت، تعدادی فقط وظیفه یابی و مدیریت محصول و تعدادی از استودیوها هم فقط کار فنی را انجام می دهند سه استودیو در این گیم گروپ هستیم لوکوم گیمز و مد بایت مستقیما مدیریت کار زولا را بر عهده دارند یعنی در حقیقت دو استودیو روی زولا در حال کار هستند بله ما حدودا از یک سال پیش، وارد شدیم و قصد داشتیم زولا را در منتشر کنیم چون در های دیگر خصوصاجنوبی و اروپا فعالیت زیادی داشتیم، تصمیم گرفتیم این را به هم بیاریم تصمیم گرفتیم در هم با ناشر کار بکنیم و را بومی سازی و در منتشر کنیم اما متاسفانه بعد از حدود ۶، ۷ ماه متوجه شدیم ناشرهایی که در در حال فعالیت هستند، قدرت مورد نظر ما را ندارند تا چیزی را که ما می خواهیم پیاده سازی بکنند و را با پتانسیلی که دارد منتشر کنند یا در بومی سازی آنطوری که ما قصد داریم ما ک کنند به همین خاطر تصمیم گرفتیم که به صورت مستقیم وارد شویم تنها ی هستیم روش کاشت مو FIT که به طور مستقیم خود را در عرضه کرده است یعنی شرکت این گیم گروپ را در منتشر کرده است و می توان را از سایت دانلود کرد دی که وجود دارد این است که آیا در حال حاضر های هم به منتقل شده اند؟بله، های به منتقل شده اند و موردی که داشتیم این بود که روی سایه گذاری عظیمی انجام دادیم؛ چون فکر نمی کنم شرکت خارجی دیگری به صورت مستقیم این ریسک را قبول کرده باشد که وارد شود شانسی که ما آوردیم این بود که من ی بودم و به آشنا بودم

در حدود ۱۱ سال است که در این حوزه فعالیت دا و حتی پیش از اینکه بنیاد به وجود بیاید، من در حال سازی بودم و استودیو سازی داشتیم و به دلیل آشنایی که داشتیم این ریسک را قبول کردیم که داخل شویم ما را به صورت خیلی گسترده با هدف جامعه ی تغییر دادیم ما نسخه های نهایی را صرفا برای ساختیم و بعد برای کل جهان منتشر کردیم یعنی اول برای ساختید، مثل مراحل و اسلحه هایی که با الهام از ساخته شده اند و آن ها کاشت مو HRT را برای دنیا منتشر کردید غیر از تعدادی از ویژگی ها مانند نقشه های تخت جمشید و اسلحه های ی و های داخل ، چه مزایایی برای کاربر ی در بر دارد؟به طور کلی این مواردی که بالاتر ذکر کردم بزرگ ترین مزیت های هستند؛ زیرا وقتی قصد دارید یک خارجی را انجام د، عموما ها خارج از واقع شده اند و خصوصا برای شوتر اول شخص، لگ و پینگ بالا دردسر ایجاد می کند حالا از موارد دیگری مانند نصف حساب شدن ترافیک اینترنت و حتی رایگان بودن آن برای برخی از ها هم بگذریم، ولی بزرگ ترین مزیت های ، این موارد هستند مزیت دیگر هم همانطوری که خود شما اشاره کردید، یزه شده و با فرهنگ و ی جلو می رود به صورت ۲۴ ه پشتیبانی ی دارد درگاه پرداخت یکی دیگر از موارد مهمی است که کاربران به راحتی می توانند از آن برای پرداخت های درون استفاده کنند به طور مثال، دردسرهایی را که برای های روی استیم وجود دارد، دیگر برای پرداخت در زولا ندارید راحت توانایی رشد سریع مژه در یک هفته / رشد مژه های ریخته شده این را دارید که خرید کنید و به درگاه متصل شوید و پرداخت خود را انجام دهید بله؛ دقیقا و به دلیل پشتیبانی ۲۴ ه ای که در وجود دارد، به هر مشکلی که بربخورید، آن مشکل به سرعت حل خواهد شد ما مسابقات منطقه ای داریم که به صورت مستقیم و بدون واسطه توسط خود ما برگزار می شوند و همه موارد در زمره مزیت هایی هستند که هایی مثل دوتا یا این مزیت ها را در ندارند شما باید برای شرکت در آن مسابقه ها با دوستانتان در گیم نت ها جمع شوید و به سختی مسابقه برگزار کنید ولی ما اینجا به صورت مستقیم داریم ورزش های الکترونیک را می آوریم و دوست داریم روی آنها کار کنیم و خانواده ها را بیشتر آشنا کنیم تا در قبال این ف جدید ورزش، ن تر شده و با آن به راحتی کنار بیایند و به عنوان یک ورزش آن را قبول کنند البته در چند سال اخیر این مساله در کشوان جدی تر دنبال می شود و مسابقات مختلفی در در حال برگزاری است چون در های هم سبک زولا کمتر هستند خواص وازلین برای رشد سریع مژه و رقیب کمتری وجود دارد، زولا اینجا پتانسیل بیشتری دارد و توانایی موفق شدن دارد در چند سال اخیر اکثر سازنده ها به سمت های کوچ کردند و به خاطر همین سعی کرده ایم در بخش ، که رقابت سنگینی در جریان است و به نوعی اشباع شده است، ورود نکنیم ما بیشتر کار خود را روی های میدکور / هاردکور متمرکز کرده ایم و خیلی روی های کژوال تمرکز نداریم و در های ساده همانند جدول و سودوکو خیلی همه گیر شده اند و استودیوهای سازی بومی به سراغ های بزرگ پی سی نمی روند همه ما می دانیم که کانتر استرایک مدت ها است که سردمدار های شوتر رقابتی محسوب می شود از کانتر استرایک ۱ ۶ گرفته تا که هنوز هم مسابقاتش برگزار می شود و کماکان در میان محبوب ترین های این سبک است؛ ژانری که زولا هم در همان ژانر قرار گرفته است به عنوان مثال، برای شخصی که کانتر می کند یا قصد دارد شوتر رقابتی انجام دهد، زولا چه تفاوت و مزیت هایی نسبت به کانتر در بر دارد؟ رشد سریع ابرو با روغن فندق چه دلیلی باعث می شود که گیمر به سمت زولا روی بیاورد؟به طور کلی تعدادی مورد است که خیلی مطرح می شوند و عملا مسائل خیلی چالش برانگیزی هستند مثلا خیلی از کسانی که کانتر استرایک تجربه می کنند اعتقاد دارند زولا شباهت بسیار زیادی به کانتر استرایک دارد

در توضیح این صحبت ها باید اعلام کنم که ما شوتر اول شخص محسوب می شود و مسلما شباهت های بسیار زیادی به کانتر استرایک در خود جای داده است نکته دوم این است که، ما هرگز از این ابایی نداریم که بگوییم از های دیگر ایده گرفتیم حتی ما نقشه هایی را که خیلی برای گیمرهای شوتر اول شخص خاطره انگیز بودند به نحوی در خود گنجانده ایم سالیان سال کسانی که شوتر می کنند در این نقشه ها کرده اند و به این نقشه ها عادت دارند و این نقشه ها برای آنها خاطره برانگیز هستند حال ما آن نقشه خاطره انگیزی را که گیمر با آن خاطره دارد در خود گنجانده ایم نقشه های مخصوص به خود را نیز داریم ماسک روغن زیتون و مایونز این این قابلیت ها را در خود جای داده است؛ علاوه بر تمام این موارد، برای همه مناطق بومی سازی شده است و علاوه بر مسائلی که قبلا به آنها پرداخته ایم، در زمینه نیز روی کار زیادی صورت گرفته است هم خیلی از نظر بهبود پیدا کرده است اما ما هم در زمینه تیم طراحی خیلی قوی ای در اختیار داریم و با تیم های اروپایی و آسیای شرقی کار می کنیم خیلی حساس هستیم تا آن حالت خشک کانترهای قدیمی را از بین برده و با شیدها و نورپردازی های زیبا به یک خوب از لحاظ ظاهری برسیم در حقیقت شما ایده ای را برداشته اید، تعدادی از ویژگی های مثبت آن را در خود گنجانده اید و سعی کرده اید با بومی سازی کردن و افزودن تعدادی ویژگی جدید، ایده اولیه را بهتر کنید و به همین دلیل تصور می کنید که برای کاربر ی جذابیت بیشتری دارد صد درصد در حال حاضر مناطقی که در آن ها با جدیت فعالیت داریم، و به صورت مستقیم است و چون مدیریت محصول ی داریم، خیلی از موارد حفظ رشد مژه ها را به صورت خاص برای ویرایش می کنیم مناطق دیگری که فعالیت داریم، اروپای شرقی، جنوبی و مناطقی هستند که در نادیده گرفته شده اند اگر بنگرید، همیشه اروپای غربی و شمالی و آسیای شرقی های بزرگ را در خود جای داده بودند اما با تاسف بسیار مناطقی که پیش تر ذکر کردم، نادیده گرفته شده اند و تمرکز ما روی این مناطق معطوف شده است .جنوبی، اروپای شرقی، خاویانه و شمال آفریقا بله و حتی قصد داریم که به زودی فعالیت خود را در جنوب آسیا آغاز کنیم ویژگی هایی که این مناطق دارند دقیقا ویژگی هایی هستند که ذکر کردم وقتی می گوییم منطقه ای نادیده گرفته می شود، زبان، فرهنگ، پشتیبانی و مسابقات منطقه ای هستند که نادیده گرفته می شوند تمرکز خود را روی این مناطق گذاشتیم تا فقری را که از لحاظ این ها در این مناطق بود جبران کرده و بتوانیم کاربرهای خوبی جذب کنیم در حقیقت این رابطه، رابطه ای دو طرفه است چون در این مناطق رقیب سرسختی ماسک تخم مرغ و مایونز نداشتیم، پتانسیل زیادی برای ما وجود داشت و از طرف دیگر هنگامی که وارد این مناطق شدیم، متوجه شدیم که کاربران از آنها استقبال بسیار پرشوری انجام دادند امیدواریم کاری که شروع کردید به تدریج بزرگ شده و های دیگری هم اعم از فیفا و دوتا با جدیت بیشتری روی این مناطق فکر کنند ببینید این مساله خیلی سخت است وقتی من می گویم ما در منطقه خاویانه و شمال آفریقا فعالیت خود را آغاز کردیم به این دلیل بود که یک تیم ی در شرکت در اختیار داشتیم

مسلما اگر تیم ی در شرکت وجود نداشت، این سایه گذاری را در انجام نمی داد برای سازنده های خارجی مانند یک هندوانه در ه می ماند و کسی از ریسک های موجود در آن خبر ندارد و استودیوهای بزرگ کاربرها و خود را دارند و این ریسک برای آنها ریسک بالایی محسوب می شود بله دقیقا ما هزینه های زیادی داخل متحمل شدیم و پایه کار خود را روی بنا نهادیم به طور مشخص در حال ویرایش برای هستیم ولی مثلا رشد مژه های ریخته شده میان کار ما مشکلات رخ می دهد و ها صد درصد جابجا می شوند و این نکته برای خارجی ها، نکته ای بسیار عجیب است تا زمانی که یک تیم ی درگیر پروژه نباشد، یک تیم خارجی به طور حتم در چنینمتحمل ریسک نمی شود چندی پیش اعلام کردید که تیم ملی بعد از مسابقات انتخاباتی برای مسابقات ۱۰۰ هزار دلاری به سفر خواهند کرد تیم شرکت کرده از لهستان در این مسابقات قهان شد آیا ما نماینده ای در این مسابقات داشتیم؟متاسفانه تیم نتوانست به مرحله نهایی برسد در مرحله نهایی ۸ تیم حضور داشت؛ دو تیم از اروپا ازجنوبی و هم تیم هایی در مسابقات شرکت داشتند و بله تیم لهستان قهان شد مشکل بعدی این بود که وظیفه برگزاری مسابقات انتخابی بر عهده ناشر ی بود و آنگونه که دوست داشتیم، تیم ها شرکت نکردند، اما هم ا که به صورت مستقیم در حال فعالیت هستیم، قطعا این مشکلات پیش نخواهد آمد البته کماکان با ناشر ی برای مسائل پرداختدر ارتباط هستیم قبلا ماسک روغن بادام،سرکه و مایونز در با ناشر هاری داشتیم اما ا این هاری وجود ندارد بله در حدود ۶ ماه است که به صورت مستقیم در داخل در حال فعالیت هستیم و تیم فنی، پشتیبانی و مدیریت محصول ی در دخیل هستند همچنان در زمینه درگاهبا پابلیشر قبلی قرارداد داریم بله در رابطه با مسابقات صحبت می کردید ما مسابقات خود را به صورت منظم برگزار می کنیم و به صورت ریالی جایزه می دهیم اختصاصا برای یک مسابقات بین قاره ای برگزار کردیم که ۲۸ سپتامبر در شهر آنتالیا برگزار خواهد شد ۵۰ هزار دلار جایزه این مسابقات است و اختصاصا برای ی ها و به عنوان یک دستگی این مسابقات را برگزار کرده ایم یعنی فقط ی ها در آن شرکت می کنند؟خیر، این مسابقات به عنوان یک مسابقات دستگی برای تیم های ی محسوب می شود

تیم های ی ، دو تیم از و دو تیم از اروپا جام جهانی نیست و بیشتر یک مسابقه منطقه ای محسوب می شود سعی کرده ایم تیمی از را در این مسابقات شرکت ندهیم و بیشتر تمرکز خود روش کاشت مو SUT را روی تیم های ی بگذاریم چهار مسابقه برگزار می کنیم که یکی از آن ها تا بحال برگزار شده است هر تیم قهان، یک امتیاز دری می کند و برترین های این چهار مسابقه برای شرکت در مسابقات بین قاره ای اعزام خواهند شد سعی ما این است که دو تیم از برای شرکت در مسابقات اعزام کیم اما این موضوع به پتانسیل بچه ها بر می گردد؛ زیرا نمی خواهیم تیم ی بفرستیم که با نتیجه بدی شکست خورده و اعتماد به نفس آنها ضربه بخورد این مسابقات به نوعی یک دستگی برای مسابقات جام جهانی است که در اردیبهشت برگزار خواهد شد و حتما تیم ی در آن مسابقات هم حضور دارد جام جهانی سال آینده ۲۵۰ هزار دلار جایزه دارد؛ مسابقاتی که جایزه امسال آن ۱۰۰ هزار دلار بود و آنجا همه تیم ها حضور دارند چند تیم در جام جهانی آینده شرکت خواهند کرد؟در جام جهانی امسال ۸ تا تیم حضور داشتند، اما چون ما سال آینده می خواهیم تیم هایشمالی را هم اضافه کنیم، اگر تیم هایشمالی رشد سریع مژه در یک هفته هم تیم قوی ای داشته باشند و در جام های بین قاره ای موفق بشوند از آن منطقه نیز تیم به مسابقات خواهیم آورد و قطعا تعداد تیم های شرکت کننده در جام جهانی بعدی بیشتر خواهد شد از حداقل یک تیم و حداکثر دو تا سه تیم در های نهایی حضور بهم می رسانند و این احتمال وجود دارد که ۱۰ الی ۱۲ تیم در مجموع در این مسابقات حضور بهم رسانند مسابقات در برگزار خواهد شد و خوشبختانه ما مشکلی از بابت ویزا نداریم و با هزینه خود تیم ها را اعزام می کنیم مناطقی که توسط ناشر در دسترس قرار گرفته است، ناشر متحمل هزینه تیم ها خواهد شد اما در ما با هزینه خود بچه ها را اعزام می کنیم اما مشکلی که بعضی از بچه ها با آن روبه رو هستند، مشکل سر است که امید داریم حل شده و بتوانیم تیم ها را کامل اعزام کنیم زولا روی پلتف استیم هم منتشر شده است و کاربر این توانایی را دارد که را دانلود کند چرا من به عنوان یک کاربر، را از استیم دانلود نکنم که توانایی کاشت مو SUT دری اچیومنت ها را نیز داشته باشم؟ چرا ما باید از سایت زولا دات آی آر را دانلود کنیم؟اصلا شما قادر نیستید با استیم، ما را در انجام دهید زیرا ریجن های ما به هم راهی ندارند کاربری که در زندگی می کند اان زولا در اروپا را ندارد و شما نمی توانید وارد شوید چون در اروپا رقابت سنگین حکم فا است، ما مجبور بودیم تعدادی تغییراتی در اعمال کنیم و به همین دلیل قصد نداشتیم اجازه دهیم کاربرهای ریجن های مختلف از های دیگر را با هم انجام دهند تا مشکلات ی و رقابتی به وجود نیاید در مسابقات این تفاوت ها باعث بروز مشکلات نمی شود؟ آیا این تفاوت ها فقظ تفاوت های ظاهری هستند؟به طور کلی در مسابقات های جداگانه وجود دارد و تیم های شرکت کننده در شرایط مساوی با هم به رقابت می پردازند یک اعتبار اولیه به همه تیم ها اعطا می شود که آنها این توانایی را دارند که این اعتبار را هرگونه که علاقه دارند، مصرف کنند و به همین دلیل شرایط یکسانی رشد مژه های ریخته شده برای تمام شرکت کنندگان وجود دارد اجازه دهید کمی در رابطه با یکی از مشکلاتی که از طریق بازخورد کاربران با آن آشنا شدم به صحبت بپردازیم چند سالی است که های همه گیر شده اند

به نظر من تا زمانی این نوع ها خوب هستند که واقعی پرداخت کن و شانس خود را برای بنده شدن بیشتر کن نباشند؛ نکته ای که کمپانی هایی مثل الکترونیک آرتز نیز با اعتراض کاربران روبه رو شده است و تا حدودی نیز حق با کاربر ان است بودن زولا را تایید می کنید یا تکذیب؟ این مساله موردی نسبی است خیلی نمی توانیم بگوییم این مورد صد درصد وجود دارد یا ندارد ما به طور کامل این نکته را که من است فردی با خرید درون بتواند عملکرد بهتری در زولا داشته باشد، نقض نمی کنیم اما معمولا کاری که های دارای پرداخت درون ای باید انجام دهند، این است که برای کسانی که نمی خواهند خرج کنند هم راهی برای رسیدن به آیتم های ی قرار بدهند ما تا حدی این خواسته ها را برآورده روش کاشت مو FUT کرده ایم به طور کلی نمی شود رویکرد ما را با و بلیزارد و حتی رایوت گیمز مقایسه کرد این شرکت ها خیلی بزرگ هستند و گردش مالی بالایی دارند یکی از پارامترهای اصلی نیز همین است شما باید این اان را برای سایر کاربرهایی که قصد ندارند خرج کنند، هم فراهم کنید تا آنها نیز بتوانند با مستمر به هدف خود دست پیدا کنند این مساله همیشه وجود داشته است؛ ادعایی که سازنده دارد این است که شما می توانید کنید ولی باید وقت خیلی زیادی برای رسیدن به اهداف خود صرف کنید مورد دیگری که این ها می توانند فراهم کنند، بحث جوایزی است که به صورت مداوم در حال ارائه شدن هستند در و مناطقی که یک مقدار از نظر سرانه سالیانه پایین تر هستند، ما جوایز خیلی زیادی می دهیم به طور مداوم به صورت روزانه و حتیجوایزی ارائه می کنیم و از این نظر به کاربرها ک می کنیم به این وسیله کاربرها می توانند اسلحه های مختلف را آزمایش کرده و آن ها را بروزرسانی میزان مصرف سس مایونز برای مو کنند اما به طور کلی موردی که وجود دارد این است که کاربرها نمی توانند انتظار داشته باشند که شرکت ما هیچنداشته باشد یا شرکت ما بتواند با کمپانی های بزرگی مانند بلیزارد به رقابت بپردازد شرکت های یی به واسطه سیاست های شان یا به واسطه سالیان سال فعالیت در این زمینه آنقدر بزرگ شده اند که توانایی این را دارند که یک را به صورت کاملا رایگان و بدون پرداخت درون ای عرضه کنند به طور مثال اورواچ به جز پوسته پرداخت درون ای ندارد البته اورواچ ۶۰ دلار قیمت دارد آره ولی واقعا نسبت به هزینه هایی که دارد، مثل نگهداری، ، بروزرسانی و هزینه های دیگر، این رقم عملا چیزی نیست به همین دلیل آن ها این قدرت را دارند که یک را به صورت رایگان یا با قیمت خیلی پایین عرضه کنند و با ما رقابت کنند به همین دلیل ما تمرکزمان را روی مناطقی گذاشتیم که توجه کمتری به آن ها شده و ما مجبور شدیم را خیلی باز در اختیار کاربر قرار ندهیم و مجبور روش کاشت مو HRT شدیم موارد مالی در نشان داده شوند و کاربر این نکته را حس کند این مساله برای شرکت های کوچکی مثل ما اجتناب نذیر است

کاربر نمی تواند انتظار داشته باشد که ما وارد پرریسکی مثل شویم و را هم نادیده بگیریم اصلا کسی مخالف زایی نیست چرا بلیزارد بلیزارد شده است؟ مثلا در فقط شما ی که خرج می کردید برای آیتم های تزیینی بود ولی به دلیل اینکه محبوب بود، همان آیتم هم کلی داشت و خیلی آن را می خریدند یا آرپی هایی که در دارید، فقط پوسته هستند و حالت تزیینی دارند رایوت گیمز هم تقریبا نوپا است تازه هم از دوتا الهام گرفته بود و الان ببینید به کجا رسیده است این را قبول دا، اما رایوت هم از جای کوچک شروع کرد رایوت به هیچ وجه از جای کوچیکی شروع نکرد آن ها از ی شروع کردند که مهد استارت ها و حمایت ها است من ش را نمی گویم البته ما در منطقه خاویانه ای شروع به کار کردیم که خیلی ریسک آن بالا بود و مثل رایوت گیمز سایه گذار ماسک آووکادو و مایونز عظیمی نداشتیم ما باید به طور کامل روی پای خودمان بایستیم و عملا داریم اینکار را می کنیم و داریم از کاربران مان ک می گیریم این قضیه مثل الاکنگ است و شما باید این قضیه را نال کنید آیا هست یا ؟ شما باید این را متعادل کنید این روش، در منطقه ما با اروپا و کاملا متفاوت است ما وقتی را در اروپا منتشر کردیم، مجبور شدیم خیلی از آیتم ها را به صورت رایگان در قرار م، ولی در مناطق دیگر این اجبار رو نداریم؛ چون از این مناطق استفاده می کنیم تا را بهتر کنیم ما از اروپا هیچ سودی کسب نمی کنیم و تمام ضرر می دهیم؛ چون مجبور هستیم برای رقابت را رایگان یا با قیمت پایین عرضه کنیم و در مقابل هزینه های مان خیلی زیاد است خب چرا پس تا این حد روی تمرکز کرده اید و مثلا نقشه اختصاصی برای ی ها درست کردید؟چون این یک رابطه دو طرفه است و کاربران ی هم دارند به ما ک می کنند ولی با این حال سعی می کنیم این الاکلنگ را همیشه متعادل نگه رشد سریع ابرو به کمک روغن کرچک داریم و اینطوری نباشد که صد درصد باشد به هر حال شوتر است و حتی اگر شما با یک اسلحه فول گرید وارد بشوید و با یکی از کنان سطح وسط کنید، غیر من است بتوانید آن را ببرید به هر حال این ، خصوصا های شوتر استراتژیک، هایی هستند که حدود ۷۰ درصد آن ها به خلاقیت فردی بی گردد نمی توانیم بگوییم بده و برنده شو است ولی صد درصد این احساس بد من است به بعضیا دست بدهد، اما اگر در مسابقات نگاه کنید، هیچ تیم مبتدی ای نمی تواند برنده شود

چون شرایط کاملا یکسان هستند؟نه، های دور مقدماتی، آنلاین هستند، اما اکثر تیم هایی که خیلی خرج کردند، در مراحل پایین حذف می شوند شما باید را بلد باشید تا موفق شوید شما پس سعی می کنید همیشه بالانس را حفظ کنید شما نمی توانید ما را با اورواچ یا بلیزارد یا رایوت گیمز مقایسه کنید بله آن ها خیلی در این زمینه سعی کردند الاکلنگ را به سمت رایگان بودن ببرند یعنی را کاملا مهارت محور کردند بله رشد سریع ابرو به کمک روغن بادام دقیقا ولی ما هنوز راه دارد تا به اینجا برسد شما مدل تجارتی که انتخاب کردید، روی پرداخت درون ای برای آیتم های خاص تمرکز دارد بهتر نبود که به طور مثال را ی می کردید و پرداخت درون ای را حذف می کردید یا حتی را اشتراکی می کردید یعنی هر کسی که می خواهد کند، یک حق اشتراک ماهیانه یا سالیانه پرداخت کند؟ببینید این کار عموما بازخورد خیلی جالبی ندارد؛ حداقل برای گیم هایی مثل ما یک مشکلی که در های منطقه وجود دارد این است که کاربرها دوست دارند رقم های خیلی خیلی کم اما به دفعات زیاد پرداخت کنند تا اینکه یک اشتراک یک ماهه مثلا ۳۰ هزار تومنی بخرند حتی اگر ما به آن ها دمو هم م ولی آن رقم ۳۰ هزار تومن، رقم بزرگی برای شان محسوب می شود ولی مثلا ۳ تا ۱۰ هزار تومن در ماه برای شان اوکی است بله دقیقا مثلا ما پرداخت های ۹۰۰ تومنی داریم خب این برای شان خیلی راحت است کاربر این ه های ۹۰۰را هدفمند و مقتصد تهیه می کند رشد سریع ابروها با زرده تخم مرغ و دقیقا آن آیتمی را که می خواهد تهیه می کند و مثلا دو هفته دیگر هم دوباره ۹۰۰ تومن خرج می کند یعنی ترجیح می دهد روزی ۹۰۰ تومن خرج کند تا مثلا ماهی ۲۷ هزار تومن بله این نتیجه ای بوده که ما گرفتیم آخرین نکته که در مورد همین د است خیلی ها با پرداخت درون ای کنار آمدند

اما وقتی ی برای آیتم خاصی پرداخت می کنند، دوست دارند که آن آیتم را همیشه در اختیار داشته باشند اما این د در زولا وجود ندارد و آیتم ها اجاره ای هستند این همان قضیه ای میشه که صحبتشو کردیم ما سعی کردیم به دلیل مشکلاتی که به وجود می آمد رقم ها را تقسیم کنیم بین اسلحه های اجاره ای، تا اینکه یک رقم زیادی را برای یک اسلحه بگیریم یکی اینکه ما مثلا به طور مثال باید می گفتیم ۵۰ هزار برای یک اسلحه خاص باید پرداخت می کردید و آن موقع اگر کاربر می خواست که اسلحه را پس بدهد و ش را بگیرد، به مشکل می خوردیم مخصوصا در ؛ چون رده سنی کنان ما کمی نسبت به رشد سریع مژه در یک هفته بقیه دنیا پایین تر است و این قضیه خیلی پیش می آمد کاربر به اشتباه آیتمش را می و می خواهد بعد از مدتی آن را پس بدهد به همین دلیل آمدیم رقم ها را تقسیم کردیم و به طور مثال شما می توانید یک اسلحه را با پرداخت مقدار خیلی کمی یک روزه اجاره کنید به هر حال ما برای اینکه بالانس را حفظ کنیم نیاز داشتیم برای اسلحه ایکس ۵۰ هزار گلد از کاربر بگیریم ولی اینقدر ، خیلی به کاربر فشار می آورد به همین دلیل گفتیم مثلا شما با ۱۰۰۰ می توانید یک روز اسلحه ایکس را اجاره کنید یا می توانید یک ماهه بگیرید ما حتی اسلحه های دائم هم داریم که از طریق باکس ها در در دسترس هستند ولی اسلحه های اجاره ای هم می دهیم تا کاربر بتواند اسلحه ها را تست کند ولی نکته ای که وجود دارد، اسلحه ای که شما گرید می کنید، حتی اگر اجاره تان تمام شود گرید شما از بین نمی رود به همین دلیل اگر دوباره اجاره آن را پرداخت کنید، اسلحه با همان بروزرسانی ها داروی تقویت مژه و پوسته هایی که خریده اید، در اختیارتان قرار می گیرد اول مصاحبه اشاره کردید که دارید روی یک سری کار می کنید ای برای وارد کردن های دیگر به ندارید؟ما یک خیلی خوب داریم که تازه ساخت آن تمام شده است اسم الیت است که مدلی از بیلیارد به شمار می رود نسخه زولا هم هست که در دست توسعه است و تا یک سال دیگر احتمالا عرضه بشود ولی برای بیلیارد هنوز به این نتیجه نرسیدیم که را در منتشر کنیم یا نه؛ چون های داخل خیلی جلوتر از های پی سی هستند البته قبلا اینجوری نبود؛ در ۴، ۵ سال اخیر به واسطه سیاست های بنیاد، سازنده ها به سمت رفتند و به همین دلیل های پی سی یا هاردکور در تقریبا نابود شدند به همین دلیل نمی دانم کژوالی را که ساخته ایم، وارد بکنیم یا نه؛ چون در ها برای های زیاد است و به خاطر همین نمی دانیم پتانسیل این بیلیارد را دارد و علاوه بر این ما نمی توانیم در این مانورهایی را که دوس داریم انجام م مثلا در زولا رشد سریع مژه در یک هفته / رشد مژه های ریخته شده می توانیم را با اضافه کردن آیتم ها و نقشه هایی مثل تخت جمشید ی بومی کنیم، ولی در بیلیارد نمی توانیم آن مانورهایی را که علاقه داریم م

ما آن را به عنوان دستگی ساختیم تا وارد شویم و قصد صد درصدی برای حضور در عرصه نداریم مرسی از وقتی که در اختیار ما گذاشتید به عنوان صحبت پایانی اگر صحبتی دارید، من در خدمتتون هستم صحبت خاصی نیست فقط می خواستم بگویم ما در این چند ماهی که به صورت مستقیم وارد شدیم یک سری ضعف های خیلی بزرگی در حوزه یابی ، تراکنش های مالی، کارهاییا حتی به صورت اینکه به صورت رسمی به عنوان یک شخص ی در کار کنیم دیدیم و به مشکل برخوردیم ما یک مثالی داریم در شرکت که واقعا در کار کردن مثل این است که چرخ را از اول اختراع کنیم کارهایی را که آژانس های تخصصی در خارج از انجام می دهند ما باید خودمان انجام م به طور مثال ما می خواهیم یک رویداد برگزار کنیم یا یابی مان را جلو ببریم و برای هر کدام در به کاشت مو FIT صورت مستقیم باید ایده ها را ارائه کنیم و مثلا باید بگوییم این ایده هست، اینجوری تبلیغ ما را انجام د؛ در حالیکه در همه جای دنیای آژانس های تبلیغاتی به ما ایده می دهند حجم عظیمی از ذهن و درگیری ما در صرف موارد پایه ای می شود این نکته هست؛ چون گیم نوپاتر از بقیه تکنولوژی ها است اصلا اینجوری برداشت نکنید وقتی که ۱۲ سال پیش در داشتیم فعالیت می کردیم، های مرورگری در بودند مثل تراویان حتی قبل تر؛ مثل بایت فایت تیم فنی قوی ای داشتیم و داشتیم می ساختیم و من خودم کار فنی می کردم ما در گیم اگر به سمت گیم پی سی یا کنسول نرویم در زمینه گیم های براوزر بیس و از لحاظ فنی و طراحی چیزی کم نداشتیم مثلا وقتی تراویان آمد ما گیم های قوی ای داشتیم که می تونست با آن رقابت کند اما به هر حال تیم ها به سمت های محدودتر ولی با قابلیت کنترل بیشتر مثل رفتند که چند تا مشخص در و داریم این ها قابلیت کنترل و انحصاری شدن بیشتری رشد سریع ابرو به کمک روغن رزماری دارند به همین دلیل ها به این سمت سوق داده شدند و تیم ها هم به سمت ها رفتند و کیفیت پایین آمد و رفت روی کمیت در حقیقت به سمت زایی صرف حرکت کردند بله خلاصه در ما رفتیم به این سمت و به خاطر همین یابی و آژانس های اینچنینی به سمت های رفتند

ما اگر بخواهیم در تبلیغات م، دستمان خیلی بازتر است تا اینکه بخواهیم یک پی سی یا کنسول بسازیم شرکت های بزرگی بودند که الان دیگر های می سازند که به نظر من درست نیست و به نظر من نابودی سازی را در پی دارد نمی گویم آن زمان از دنیا در سازی جلوتر یا حتی مساوی بود اما سازی آن موقع کمی عقب تر از دنیا بود اگر ما بخواهیم یک پی سی بسازیم، عملا فکر نکنم اان پذیر باشد بیشتر بخوانید دور دوم مسابقات زولا با جایزه برگزار شد نسخه فول یک منتشر می‌شود ، را مانند انسان اجرا می‌کند فهرست های منتشر شد به‌منظور تدریس کدنویسی برای ‌ طراحی کرد


مصاحبه با مدیر خاورمیانه بازی زولا؛ عملکرد زولا در ایران و آینده آن